Którą instalację LPG wybrać?

Z pewnością każdy z nas korzysta z okazji, kiedy to może zaoszczędzić trochę pieniędzy. Dzieje się tak również w przypadku jazdy samochodem, gdzie zakup paliwa do najtańszych nie należy. Dlatego też warto postawić na instalacje gazowe, montowane w profesjonalnych warsztatach samochodowych, oferujących montaż i serwis LPG.

Kiedy już zdecydujesz się na modyfikację swojego auta, powinieneś zdecydować się na konkretny rodzaj LPG. Istnieje bowiem kilka generacji tego typu konstrukcji. Dobrze jest zapoznać się z nimi, aby podczas rozmowy z fachowcem wiedzieć, na jaki wariant się zdecydować. W końcu nie tylko pozwoli zaoszczędzić pieniądze za paliwo, ale będzie miał wpływ na pracę silnika.

W warsztatach samochodowych najczęściej wykonuje się serwis i montaż LPG pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej oraz piątej generacji.

I GENERACJA

Jest to najprostsza konstrukcja, przeznaczona do pojazdów z zasilaniem gaźnikowym. Najczęściej są to auta pochodzące z lat 70. i 80. XX wieku. W tego typu instalacji gaz dostaje się do parownika (reduktora), gdzie ciecz przemienia się w stan lotny. Następnie gaz miesza się z powietrzem i jest tłoczony do cylindra.

Mimo prostoty działania konstrukcje pierwszej generacji są stosunkowo mało ekonomiczne, a także precyzyjne, a dodatkowo nie można dostosować układu zasilania do pracy silnika w danym momencie.

II GENERACJA

Stosowana jest w pojazdach z jedno- i wielopunktowym wtryskiem benzyny z katalizatorem, a także sondą lambda. Składa się najczęściej wlewu, zbiornika z osprzętem, przełącznika benzyna-gaz, elektrozaworu, mieszalnika, parownika, katalizatora z sondą lambda, układu sterującego oraz regulatora przepływu.

W tym przypadku odparowany gaz jest dawkowany przez regulator i transportowany jest do mieszalnika, gdzie łączy się go z powietrzem. Elektroniczny układ sterujący zapewnia miksowanie substancji w odpowiednich proporcjach. Gotowa mieszanka, poprzez kolektor dolotowy dostaje się do cylindrów silnika.

III GENERACJA

Są to konstrukcje LPG montowane w pojazdach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Wielu specjalistów uważa je jako pośrednie między drugą a czwartą generacją. W tym przypadku należy zadbać o miejsce powstawania mieszaniny gazu i powietrza – powinno być ono zbliżone do fabrycznego. Dodatkowo wtryskiwacz musi być podobny do tego elementu w konstrukcji paliwowej.

IV GENERACJA

Na montaż LPG decydują się właściciele nowszych samochodach, bowiem jest ona przeznaczona do pojazdów z wielopunktowym wtryskiem benzyny z katalizatorem oraz sondą lambda. Powinny mieć one również jeden z dwóch systemów diagnostyki pokładowej – OBDII bądź EOBD.

V GENERACJA

Jest to najnowocześniejsze rozwiązanie, wykorzystujące technologię sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie ciekłej. W odróżnieniu od pozostałych generacji, tutaj gaz zostaje doprowadzony do zaworów w stanie ciekłym. Niewątpliwym atutem tego typu rozwiązania jest wyeliminowanie problemu niedochodzenia gazu do silnika.